Pasy transportowe to zdecydowanie najpopularniejszy sposób zabezpieczenia ładunku. W standardowej kompletacji pas składa się z urzadzenia napinającego oraz dwóch części taśmy zakończonej hakami.
Każdy pas powinien posiadać etykietę zawierającą podstawowe dane techniczne jak wytrzymałość taśmy, rodzaj materiału, z którego jest wykonana, siłę naciągu czy dane producenta. Szczególnie istotna jest informacja o zgodności pasa z europejską normą oraz aprobaty techniczne.
W zależności od przeznaczenia stosuje się pasy o wytrzymałości od 250 daN przy lekkim zamocowaniu do 12 000 daN przy najbardziej wymagających ładunkach.
Łańcuchy stosowane są najczęściej do zabezpieczenia ładunków o bardzo dużych masach.
Podobnie jak w przypadku pasów istotnym elementem jest etykieta zawierająca aprobaty techniczne i informacje o zgodności z normą europejską.
Mata jest elementem wspomagającym mocowanie pasami lub łańcuchami. Wykonana jest z materiału o wysokim współczynniku tarcia, dlatego jej zastosowanie zwieksza siłę tarcia między ładunkiem a podłogą co dodatkowo stabilizuje ładunek.
Innymi sposobami zabezpieczenia ładunku jest użycie belek zapinanych na burtach skrzyni ładunkowej, lub drążków mocowanych w listwach ściennych.
Ciekawym rozwiązaniem są tzw. belki podwójnej podłogi umożliwiajace podwojenie dostępnej powierzchni ładunkowej. Ma to szczególne znaczenie przy transporcie towarów, które nie moga być składowane piętrowo (jeden na drugim).
Solidność zabezpieczenia ładunku może zadecydować nie tylko o ewentualnym uszkodzeniu towaru ale czasem o ludzkim życiu dlatego nie warto stosować rozwiązań przypadkowych.